۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۹۴۵۴۲
در نطق میان دستور مجلس مطرح شد؛

مردم امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند | کشور را معطل اروپایی‌ها نگذارید

مردم امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند | کشور را معطل اروپایی‌ها نگذارید
ناطقان میان دستور مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت خواستار توجه بیشتر به موضوع امنیت شغلی افراد شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه دوم بهمن سال ۹۷ در صحن پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز مجلس به شرح ذیل است:

هیچ اقدام عملی و اجرایی برای حل بحران زیست محیطی انجام نشده است

علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در نطق میان دستور، با بیان اینکه بحران‌های بزرگ اقتصادی و زیست محیطی کشور را تهدید می‌کند، گفت: برای حل این بحران‌های بزرگ نیاز به عزم ملی و هماهنگی تمامی قوا داریم.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: جهت حل بحران‌های اقتصادی شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل و تا حدودی این بحران مهار شد، اما برای حل بحران زیست محیطی هیچ اقدام عملی و اجرایی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بحران آب جدی است و امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند، ادامه داد: بر اساس گزارش ناسا ایران از ۸ سال پیش وارد دوره خشکسالی شده و سطح آب در بسیاری از شهر‌ها مانند جهرم ۵۷۰ متر، رفنسجان ۴۵۰ متر و شهریار ۳۰۰ متر کاهش یافته و این خطر بسیار جدی بوده و تمام سرزمین ایران را تهدید می‌کند بنابراین باید تصمیمات کارشناسی اتخاذ کرد و از اظهارات و تصمیم‌های غیرکارشناسی پرهیز کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، سخنان اخیر رئیس جمهور در جمع مردم سمنان در مورد انتقال آب را غیرکارشناسی دانست و ادامه داد: این سخنان غیرکارشناسی مورد مخالفت مردم، کارشناسان محیط زیست و نمایندگان مردم در خانه ملت قرار گرفت.

اسماعیلی خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه آیا آثار زیان بار محیط زیستی این پروژه را پیش بینی کرده اید، تصریح کرد: آیا هزینه‌های اجتماعی این طرح بزرگ را در این شرایط حساس کشور در نظر گرفته اید؟ آیا بهتر نبود در مورد این پروژه بزرگ با مسئولان استان‌های شمالی کشور و نمایندگان آن‌ها در خانه ملت مشورت می‌شد آقای روحانی! چرا به افکار عمومی مردم و نظرات کارشناسان توجه نمی‌شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها ۵۰۰ سال گذشته مساحت جنگل‌ها کشور ۸۰ میلیون هکتار و ۷۰ سال گذشته ۱۷ میلیون هکتار بوده و در حال حاضر به ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته است، گفت: اگر به همین منوال پیش برویم مساحت جنگل‌های کشور طی ۸۰ سال آینده به صفر خواهد رسید و این به معنای انهدام پوشش گیاهی، نابودی خاک، ویرانی آب‌های سطحی و زیرزمینی، هجوم سیلاب‌های ویرانگر، قحطی، فقر و انهدام سرزمین است و در واقع منجر به نابودی سرزمین مان می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگل جنگل یک سرمایه ملی و متعلق به عموم مردم ایران است و بیش از این نباید نظاره گر نابودی حیات نسل حاضر و آیندگان باشیم، افزود: تمامی آحاد ملت در قبال حفاظت از این منابع مسئول هستند و دولت به تنهایی امکانات و ابزار لازم را برای حفاظت از جنگل‌ها در اختیار ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، پسماند را معضل دیگر استان‌های شمالی به ویژه مازندران دانست و گفت: بر همگان روشن است که مازندران با وجود شرایط اقلیمی و طبیعت سرسبز و زیبای آن نباید و نمی‌تواند هیچ مکانی از آن محل دفن و دپوی زباله‌ها در هم تنیده و خطرناک باشد.

اسماعیلی یادآور شد: اگر در گذشته تصمیم بر آن شد تا زباله‌های شهر‌ها و روستا‌ها را در جنگل‌های الیمالات شهرستان نور و سواحل دریای خزر مدفون کنند امروز شیرابه‌های سمی و عواقب وحشتناک حاصل از آن در برابر دیدگان تمامی مردم این سرزمین است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر دفن زباله در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شنیده می‌شود از محیط زیست تعجب می‌کنیم که برای فعالیت‌های اقتصادی صنایع تبدیلی در بلده مجوز صادر نمی‌کند، اما برای دپوی زباله در بلده مجوز صادر می‌کند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به عنوان وکیل مردم مخالفت خود را برای دفن زباله با چنین روشی در بلده و یا در هر جای دیگر استان مازندران اعلام می‌کنم و اجازه نخواهم داد آلودگی زیست محیطی به تمامی سرزمین برسد.

ایجاد ناامیدی سم مهلکی برای جامعه است

حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک مناسبت فرا رسیدن دهه فجر، گفت: رمز پیروزی ما وحدت کلمه است و از زنده باد مرده باد‌های بی حاصل باید پرهیز کرد و یأس و ناامید را سم مهلکی برای جوامع دانست.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا و صهیونیست‌های جعلی، بدخواهان بشریت و مرتجعین منطقه باید از تاریخ عبرت بگیرند، اظهار داشت: تا کنون هرچه توانستید از توطئه‌های مختلف از جنس کودتا، ترور، تحریم، جنگ تحمیلی و داعش علیه ایران استفاده کردید، اما همواره سیلی محکمی خوردید پس به یاد داشته باشید تا زمانی که رهبری معظم، ملت همیشه در صحنه و توکل به خدا در میان باشد هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید از این رو حیا کرده و بیش از این لجاجت نکنید و بر ما است که با وحدت کلمه از تمام ظرفیت‌های خدادادی استفاده کرده و آنطور که در شأن مردم است کشور را بسازیم.

وی افزود: ملت ایران همه کاستی‌ها را تحمل کرده و در دفاع از ارزش‌ها همواره حضور به موقع داشته و حماسه خلق کرده اند پس مسئولان باید قدر بدانند و کفران نعمت نکنند و تا دیر نشده با خدمت بی منت به آن‌ها توجه کنید چرا که گرانی آستانه تحمل مردم را پایین آورده و قوه قضاییه باید با حرام خواران دانه درشت همچون مرحوم خلالی برخورد کند.

دهمرده در ادامه با بیان اینکه به علت بی تدبیری، روز به روز فاصله نقاط برخوردار و کم‌برخوردار و افراد غنی و فقیر افزایش می‌یابد، عنوان کرد: برای اجرای عدالت دولت مکلف است حذف یارانه‌های دهک‌های پردرآمد را در دستور کار جدی قرار داده و صرف اقشار ضعیف و کم درآمد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه اشتغال و معیشت مردم را بسیار مهم دانست و افزود: اقدام جدی و عملی می‌خواهد تا این مشکلات حل شود و شعار فایده ندارد.

وی همچنین در رابطه با مسائل حوزه انتخابیه خطاب به روحانی گفت: در اثر عدم مدیریت صحیح، مردم منطقه دچار وضعیتی هستند که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست در حالی که سیستان در ابعاد دارای ظرفیت فراوان است ضروری است که زیرساخت‌ها فراهم شود و برای برون رفت از وضع کنونی برنامه‌های علمی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داده ایم، اما عملی نمی‌شود.

دهمرده اضافه کرد: با تشکر از مصوبه دولت در رابطه با خشکسالی سیستان خواستار پیگیری درباره عملیاتی شدن این مصوبات شد چرا که هیچ شرایطی در ایران شرایط منطقه را ندارد و باید برای جلوگیری از کوچ افراد به فرموده مقام معظم رهبری باید برنامه ریزی صورت گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم در ادامه خطاب به وزیر نیرو بیان داشت: آب مردم سیستان و زاهدان با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیون نفر مشکل دارد و نیم قرن است که افاغنه به قرارداد خود پایبند نبوده و زندگی مردم منطقه را دچار اشکال کرده اند و نقطه استراتژیک کشور در حال تخلیه است.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه انتقال آب دریا از عمان، جلوگیری از تبخیر، مدیریت یکپارچه هم زمان با دریافت حق‌آبه ایران از افغانستان از ظرفیت‌های منطقه است، عنوان کرد: طبق قول‌های داده شده باید عمل کرد و از آنجایی که سرانجام کلنگ نیروگاه بادی منطقه بعد از سه سال تأخیر به زمین زده شد تشکر می‌کنیم لذا دستور دهید عقب ماندگی آن جبران شود همچنین در خصوص فاضلاب نیز باید اقدام عملی صورت گیرد.

دهمرده در ادامه خطاب به ظریف بیان داشت: حق‌آبه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون از افغانستان به کجا رسید؛ متأسفانه بار‌ها قول داده اید، اما عمل نمی‌کنید همچنین در رابطه با مرزها، به آزادسازی گروگان‌ها طبق وظیفه ذاتی باید عمل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: از سفر شما تشکر می‌کنم و خواهشمندیم در رابطه با خشکسالی سیستان دستور دهید که نسبت به جبران خسارات کشاورزان اقدام شود.

وی همچنین خطاب به وزیر نفت گفت: گاز به یک آرزو برای مردم سیستان تبدیل شده لذا طبق قول داده شده از سوی روحانی در جمع مردم نسبت به این مورد اقدام شود و وزیر کشور درباره مرز‌ها طبق مصوبه عمل کند و مسائل شهرداری‌های سیستان به خصوص زابل علیرغم دستورات ویژه شما اقدام ملموسی صورت نگرفته و بعد از چند سال حاشیه نشینی سیستان که به عنوان پایلوت بود هنوز روی زمین ننشسته است که نیاز به اقدام عملی دارد.

دهمرده همچنین خطاب به وزیر اقتصاد بیان داشت: اکثر بانک‌ها در رابطه با پرداخت تسهیلات، بخشودگی سود دیرکرد، استمهال وام‌ها سلیقه‌ای عمل کرده و مردم را در تنگنا قرار می‌دهند که نیاز به رسیدگی جدی دارد.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در ادامه همچنین خطاب به وزیر راه خواستار رسیدگی به وضعیت راه‌های حوزه انتخابیه و احداث راه آهن منطقه و رسیدگی به وضعیت فرودگاه‌های منطقه شد که سفر‌های آن مدام لغو می‌شود.

وی با اشاره به بی عدالتی در کشور خطاب به وزیر کار اظهار داشت: زندگی مردم منطقه صرفا بر اساس کشاورزی و دامپروری بنا شده که متأسفانه آب رودخانه هیرمند توسط افاغنه قطع شده و از نظر بیکاری مشکلات زیاد شده است و از آنجایی که کارخانه‌ای وجود ندارد مردم مشکل دارند لذا نسبت به وضعیت کلنگ تنها کارخانه لاستیک زابل که چند سال پیش به زمین زده شد هنوز احداث نشده که مطالبه مردمی است که به اشتغال کمک می‌کند.

دهمرده اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی به اعتقاد باستان شناسان سیستان به بهشت باستان شناسی لقب دارد، اما به خاطر بی توجهی به زیرساخت ها، بنا‌ها در حال تخریب است که نیاز به اقدام جدی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به کلانتری خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات در رابطه با دریاچه هامون و ریزگرد‌ها اقدام لازم شود همچنین از آقای نوبخت می‌خواهیم به قول‌های داده شده در رابطه با آمایش سرزمین سیستان اقدام شود.

کشور را معطل اروپایی‌ها نگذارید

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امروز کشور در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار دارد، انقلابی که بدخواهان فکر نمی‌کردند چهار دهه با همه توطئه‌ها و تحریم‌های مستمر دوام بیاورد و تبدیل به قدرت اول منطقه گردد. دستاور‌های عظیم در بخش‌های مختلف از جمله استقلال سیاسی دفاعی و نفوذ منطقه ای، پیشرفت‌های علمی و فناوری با هدایت مقام معظم رهبری با قدرت ادامه می‌یابد، در این چند سال، دشمنی آمریکا نه تنها کم نشده بلکه عمیق‌تر و شدید‌تر نیز شده است که نشان می‌دهد نظام اسلامی راهش را درست و محکم طی نموده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام ماهیت درونی و بدعهدی آمریکا را آشکار کرد. سازکار اروپا هم اجرایی نشد، مگر می‌شود تمام محدودیت‎های برجامی را داشته باشیم، ولی از مزایای آن بی‌بهره باشیم. این‌ها وقت کشی کرده و مارا سرگرم مذاکرات بی نتیجه می‌کنند، کشور را معطل اروپایی‌ها نگذارید، نگاه ما باید به درون کشور باشد و ما نیازمند صدای واحد هستیم.

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس یادآورشد: امروز ارتباطات جهان را تبدیل به یک دهکده کوچک نموده است، نباید به خاطر برخی از آسیب‌های فضای مجازی صرفا به راه حل ساده فیلترینگ اقدام کنیم، زیرا در حقیقت فرصت را از جوانان ارزشی خود گرفته و میدان را دو دستی در اختیار دشمن قرارداده‌ایم.

وی ادامه داد: جان مردم از گرانی به لب‌شان رسیده است، هرطور که دوست دارند بدون هیچ واهمه‌ای قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، با بالا رفتن ارز قیمت کالا‌ها را تا سه برابر افزایش داده اند و با کاهش آن هیچ تغییری در قیمت‌ها حاصل نشد، مگر مواد غذایی، آهن، سیمان و قیر از تولیدات خودمان نیست؟ قیمت محصولات چند برابر شده، ولی حقوق ناچیز کارگران ثابت مانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: چرا آنطور که شایسته است با فساد برخورد نمی‌شود؟ گا‌ها شاهد اختلاس‌ها هستیم، این در حالی است که برای گرفتن یک وام ۵ میلیونی چه دردسر‌هایی به مردم وارد می‌شود و انواع و اقسام ضمانت‌ها گرفته می‌شود، اما بعضی از افراد به راحتی میلیارد‌ها تومان تسهیلات با وثیقه‌های نامعتبر می‌گیرند و ترسی از مجازات عدم پرداخت ندارند، مردم برای تهیه ابتدایی‌ترین نیازهایشان تحت فشار قرار می‌گیرند، ولی ما همچنان شاهد حقوق‌های چند ده میلیونی تومانی هستیم، باید باید با فساد چنان برخورد کنیم که سلطان‌ها شکل نگیرند.

سلیمی تصریح کرد: شاهد کشف و ضبط انبار‌های میلیاردی بودیم، قرار بود این اجناس قیمت‌ها را بشکند، نه تنها تاثیری در کاهش قیمت بازار نداشت، بلکه گران و گران‌تر هم شد، موبایل‌هایی که قرار بود به گفته وزیر ارتباطات ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت را کاهش دهد کجا رفت؟ وقتی در هر خانه چند تحصیل کرده وجود دارد و شرایط کار مهیا نیست، چطور دولت ادعا می‌کند اشتغال را رونق بخشیده است؟ مردم امیدی به شعار دولت و نسخه‌های آن برای رفع بیکاری ندارند، تا کی پدر و فرزندان شرمنده هم باشند، جوانان با چه امیدی ازدواج کنند، می‌دانید تهیه جهیزیه یا مسکن چند برابر شده است؟ سن ازدواج بالا و بالاتر می‌رود، تا کی بی توجهی به صنعت باید ادامه داشته باشد و صنعت فدای زیاده خواهی و رانت خواری عده‌ای شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: سالهاست خودرو‌های بی کیفیت مردم را به کام مرگ و معلولیت می‌کشاند، این چه فلسفه‌ای است که مواد اولیه هنوز استخراج نشده، اما خودرو پیش فروش می‌شود و معلوم نیست چه بسازند و با چه قیمت و زمانی تحویل دهند، در دوران تحریم‌ها نیرو‌های مسلح ما با کمترین امکانات موشک‎های ار پی جی را به موشک‌ها چند متری نقطه زن تبدیل کرده اند، اما هنر ما در صنعت خودرو سازی تولید پراید از رده خارج شده است و قیمت آن را طی ده سال از ۷ میلیون به ۳۷ میلیون رسانده‌ایم. به نظر شما پراید برای مصرف کننده کیلویی چند حساب می‌شود؟

وی ادامه داد: بالاترین سرمایه اجتماعی تربیت نسل‌های آینده است و این اهمیت نقش معلم در کشور است که متاسفانه این قشر زحمت‌کش وتاثیر گذار از دیدگاه مسئولان مغفول مانده است، حتی نسبت به معیشت معلمان و استخدام حق تدریسی بی توجهی شده است. از طرفی بازنشستگان که سرمایه‌های معنوی کشورمان هستند، این روز‌ها حال روز خوبی ندارند، توجه به کرامت و عدالت برای آن‌ها و همسان‌سازی حقوقشان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس یادآورشد: سمیرم شهرستان غیر برخوردار در استانی به ظاهر برخوردار محروم از زیر ساخت‌های اساسی توسعه و درگیر با خشک سالی‌های چند ساله است، عدم توجه مسئولان استان به موقعیت جغرافیایی خاص و ظرفیت‌های کشاورزی این شهر، خصوصاً سیب درختی مرغوب، گردشگری و نیروی انسانی توانمند، که در صورت توجه می‌تواند محور توسعه قرار بگیرد.

سلیمی تصریح کرد: از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، بهداشت ودرمان و ارتباطات جهت نگاه خوب به شهرستان سمیرم تشکر می‌نمایم، تقاضا دارم پروژه‌های نیمه تمام را با تزریق اعتبارات لازم به اتمام برسانند، از وزارت نیرو می‌خواهم که شهرستان سمیرم که دارای خود منابع آبی می‌باشد را از مواهب آن بخوردار نماید و همچنین بهبودی وضعیت سد‌های شهر سمیرم به ویژه سد حنا را در اولویت خود قرار دهد. هر روز صحبت از شیرین کردن آب دریا‌ها است، چرا تدبیری نمی‌شود تا آب شیرین داخلی به دریا نریزد، امروز باید با تصمیمات درست و کارشناسی از منابع آبی کشور استفاده بهینه شود و از اختلافات استانی و یک جانبه‌گری پرهیز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر محترم جهاد کشوارزی می‌خواهم نسبت به استمهال و بخشودگی وام‌های کشاورزی و تسریع در پرداخت بیمه محصولات که جزو مطالبات به حق کشاورزان می‌باشد اقدام عاجل نماید، از سازمان برنامه بودجه و مدیریت بحران کشور نیز تقاضا دارم در جهت جبران خسارت کشاورزان اعتبار ویژه‌ای را منظور نمایند و از همکاران در کمیسیون تلفیق خواهشمندم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، در خاتمه سخنم یادآور می‌شوم که هیچ امیدی به آن سوی مرز‌ها نیست و آنچه می‌تواند اقتصاد ما را سامان دهد کار و تولید و وحدت و همدلی است.

بانک‌های کشور ربوی عمل می‌کنند

ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: بودجه نشانگر روابط بنیادین قدرت در یک جامعه و عکسی از جریان مدیریت کشور طی ۷ سال گذشته است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸، بودجه مقاومت تلقی می‌شود چرا که برای بودجه‌ریزی واقعی به امنیت اقتصادی نیاز داریم، افزود: امنیت اقتصادی یعنی ثبات نرخ ارز و در کشوری که نرخ ارز ثبات نداشته امنیت اقتصادی وجود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه امنیت اقتصادی یعنی بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به صورت روان، ادامه داد: امنیت اقتصادی یعنی حضور فعال در بازار‌های جهانی، انجام گشایش اعتبار به بهترین وجه همانند سایر کشور‌های دنیا، نداشتن رانت، پرداخت وام بانکی همانند کشور‌های مختلف جهان با سود زیر ۵ درصد، مشارکت بانک‌ها در امور سرمایه‌گذاری به شرط مشارکت در سود و زیان و در واقع این تعاریف امنیت اقتصادی را در یک کشور ایجاد می‌کند، اما آیا در کشور ما وضعیت اینچنین است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت اقتصادی به معنای داشتن انصاف و مروت در میان بازرگانان، توزیع‌کنندگان و کسانی است که در امر مایحتاج مردم فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: امنیت اقتصادی یعنی عدم دخالت دولت و صاحبان قدرت در کار تولیدکنندگان؛ آیا در کشور ما چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ خیر، تولیدکننده امروز از تولید پشیمان است و این اتفاقات برای کشور امنیت به ارمغان نیاورده و سبب شده امروز در چنین شرایطی قرار گیریم.

ملکی با تأکید بر اینکه امنیت اقتصادی یعنی عدم اخذ رشوه و نبودن ربا در جامعه، افزود: بانک‌های کشور ربوی هستند و ربح مرکب (سود مرکب) دریافت می‌کنند، آیا با این شرایط باید انتظار رشد و توسعه اقتصادی را داشت؟ خیر، ما امنیت اقتصادی نداریم و زمانی که بانک دریافت کننده تسهیلات را جریمه کرده و سود و جریمه نیز به تسهیلات تعلق می‌گیرد مشارکتی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه امنیت اقتصادی در یک کلام به معنای ثبات قیمت کالا و خدمات و بودجه‌ریزی واقعی است، ادامه داد: با کسری بودجه آشکار و نهان، اداره امور کشور سامان نخواهد یافت و اگر بتوانیم امنیت اقتصادی ایجاد کنیم تولید ناخالص داخلی افزایش یافته، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار محقق، تورم کاهش، فقر به حداقل رسیده و عدالت اجتماعی دست یافتنی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دروغ، تزویر، بی‌عدالتی و رشوه موجب سستی باور‌های دینی مردم می‌شود و ولنگاری، کم کاری، ایجاد بهره‌وری را پایین می‌آورد، تأکید کرد: زمانی که جوانان و نیرو‌های کار کشور به صورت بدهی تلقی می‌شوند نه سرمایه و بیکاری در کشور حاکم شود در واقع از نیروی سرمایه کشور استفاده نکرده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیکاری و درآمد کم جامعه کارگری را تهدید می‌کند، افزود: امروز در صنایع مختلف چه وضعیتی وجود دارد؟ به جای اینکه اشتغال پایدار ایجاد شود، صنایعی که اشتغال پایدار داشته یکی پس از دیگری نیرو‌های خود را تعدیل می‌کنند و واحد‌های تولیدی و صنایع آسیب می‌بینند.

ملکی با تأکید بر اینکه صنایع در وضعیت نامناسبی قرار دارند، ادامه داد: امنیت شغلی در کشور از بین رفته و کارگران امنیت ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به یکی از فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه معلمی شغل انبیاء است، تصریح کرد: ما با کسانی که شغل انبیایی دارند چه می‌کنیم؟ جای سوال است، آیا از معلمی که برای امرار معاش یا تأمین درمان همسر و فرزند، کلیه خود را می‌فروشد حمایت کرده‌ایم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا از معلمی که در نوبت صبح تدریس و در نوبت عصر مسافرکشی و شب نگهبانی می‌کند می‌توان انتظار داشت در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان نقش تعیین‌کننده ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اساسی‌ترین وظایف مجلس این است که به امنیت فرهنگی بییندیشد، ادامه داد: تا زمانی که ساختار‌ها اصلاح نشود، نیرو‌های کشور انگیزه پیدا نکرده و باورمدار نخواهند شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رتبه‌بندی کامل معلمان که حدود ۱۲ هزار تومان کسری منابع دارد می‌تواند مشکل تعلیم و تربیت را حل کند، اظهار داشت: معلم باید احساس آرامش داشته باشد که در این راستا اگر نمایندگان از طرحی که در این خصوص وجود داشته حمایت کنند، مشکل رتبه‌بندی رفع می‌شود چرا که منابع آن کاملا دست یافتنی بوده و راه‌حل درآمدی برای آن پیش‌بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: جهت ارج نهادن به فرهنگیان بازنشسته پیشنهاد می‌شود که امتیازی برای خانواده این افراد قائل شویم به گونه‌ای که فرزند این بازنشسته در آموزش و پرورش جذب شود.

وی با طرح این سوال که چه اقدامی برای فرهنگیانی که برای تربیت فرزندان ما تلاش کرده و آینده‌سازان را پرورش می‌دهند، انجام داده‌ایم، ادامه داد: اگر به این باور‌های فرهنگی توجه نکنیم روزی فرا می‌رسد که نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر نیرو اظهار داشت: اعتبار سد سبلان باید تأمین شود چرا که پروژه آبرسانی سبلان و بخش‌های متبوعه آن که شامل حدود ۹۲۰ روستا بوده بلاتکلیف مانده است.

ملکی در تذکری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: باید نسبت به تأمین ردیف ملی برای بیمارستان صد تختخوابی مشکین‌شهر اقدام شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه آحاد جامعه را به وحدت دعوت می‌کنم، تصریح کرد: قوه قضائیه، مقننه و مجریه همه باید در یک سطح حرکت کنند چرا که هر مشکلی که در کشور وجود دارد از تزویر و ریا است و با وجود وحدت، تزویر و ریا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

دولت پاسخ دهد جایگاه کلاه نمدی‌ها و فقرا در بودجه کجا قرار دارد

حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در خانه ملت در نطق میان دستور خود، گفت: روز گذشته نمایندگان سه استان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر آمایش سرزمین و اجرای قانون تاکید کردند لذا وزات نیرو باید این موضوع را پیگیری کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان دخالتی در پروژه‌ها نمی‌کنند، اظهار کرد: بار‌ها اعلام کرده ایم که حق آبه حق الناس است و پیشینه آن به شاه تهماسب است که سند ان موجود است. پس از این موضوع شیخ بهایی بر اساس دعوای استان حق آبه را کاملا آمایشی تنظیم کرد.

وی ادامه داد: در بهمن گندم یخ می‌زند لذا نیاز به باز کردن آب نیست و حق الناس را احدی نمی‌تواند بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه توزیع عادلانه آب قانون است، تصریح کرد: نرخ آب را باید قیمت گذاری کرد؛ پیشنهاد می‌شود کمیته حقیقت یاب با حضور نمایندگان تشکیل شود تا این موضوع را بررسی کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنایع درآمد ایجاد می‌کند، اما آب را گرفته و پول آن را پرداخت نمی‌کند و حتی ترکیب جمعیتی اشتغال استان بر هم خورده است، افزود: این مهم در حالیست که آلودگی‌ها در اصفهان افزایش یافته است.

کامران دستجردی با اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر هستیم، گفت: امام خمینی (ره) ساده زیست بود لذا دولت باید پاسخ دهد جایگاه کلاه نمدی‌ها و فقرا در بودجه کجا قرار دارد و چه معیشتی برایشان تنظیم شده است؟.

وی ادامه داد: افزایش اعتبار کمیته امداد، بهزیستی قابل قبول نیست و دولت باید برای این موضوع متمم ارائه می‌کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه وقتی پستی را از مدیری بی عرضه می‌گیریم دستمال به کله می‌بندد، زیرا نتوانسته ایم وی را درست توجیه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در بودجه نتواسته ایم به رشد ۸ درصد برسیم، تصریح کرد: این در حالیست که بودجه جاری ۸۵ ردصد افزایش یافته، اما ۱۵ درصد سهم حوزه عمرانی است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کسری ۷۰ میلیارد تومان وجود دارد، افزود: این امر به دلیل این است که برخی می‌خواهند شرکت‌های صوری را سودده نشان دهند و پاداش بگیرند که چنین موضوعی با فرهنگ امام (ره) فاصله دارد.

کامران دستجردی گفت: امروزه اگر جلوی فردی که رییس است عدس پلو بگذاری قهر می‌کند در حالی که مگر افراد منتصب می‌شوند که مشکلاتشان را برطرف کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید دم از امام (ره) و رهبر انقلاب بزنیم و اربابی برخورد کنیم.

وی ادامه داد: بار‌ها کارگران اعلام کردند که مووضع دریافتی حق بازنشتگیشان چه سرانجامی داشته است؛ متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری چه شده است؟ و این در حالیست که شرکت‌های ضررده را منحل نمی‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: یادآور می‌شود واردات بدون ارز در بودجه پولشویی است و باید از آن جلوگیری کرد. /۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات